Animasjonsvideo for bedrift

Reklamefilm: Hva du må vite før du bestiller en reklamefilm

By 05/04/2018 No Comments

Har du bestemt deg for å anskaffe en reklamefilm som del av din markedsføringsstrategi? Forberedelse er nøkkelen til effektivitet, og dette gjelder alt du skal organisere for din bedrift. Før du bestemmer deg for hvilket selskap du skal ansette for å lage din reklamefilm er det viktig at du tenker på en del faktorer som kan være avgjørende for prosessen videre. Med denne artikkelen har vi satt sammen en liten forberedelsesguide som du kan bruke til å effektivisere prosessen og sørge for at du får mest mulig ut av din reklamefilm.

 

Hva er formålet med din reklamefilm?

Det første du må gjøre i forberedelsesprosessen er å danne deg et veldig klart bilde over hvorfor du ønsker å produsere en reklamefilm. Er det for å introdusere din nyoppstartede bedrift? Eller ønsker du å promotere lanseringen av et nytt produkt? Kanskje du har en ny funksjon i ditt nåværende produkt som du ønsker å formidle til dine ansatte eller eksisterende kunder?

Uavhengig av ditt formål er det veldig viktig at du selv er 100% klar over egen motivasjon. Det bidrar også til å sette klare rammer for ditt kreative team og prosessen får en bedre flyt.

 

Hva selger du?

Når du har bestemt deg for hva ditt formål er, er det viktig å ta en runde på hva du faktisk ønsker å selge med din reklamefilm. Er det en ide? En ideologi? En livsstil? Eller er det viktig informasjon du ønsker å formidle?

Dette kan virke trivielt, men det danner grunnlaget for tonen som skal brukes i din reklamefilm. Ved å ha et klart bilde over hva du ønsker å selge skaper du en kreativ retning som gjør at du unngår mange møter og telefonsamtaler med produksjonsfirmaet. I tillegg sparer de veldig mye tid på å prøve å forstå hva du ønsker å oppnå.

 

Hvem er reklamefilmens målgruppe?

Denne prosessen er veldig viktig helhetlig for din bedrift, så du har nok noen tanker rundt dette allerede. Men det viktige er at du skiller mellom bedriftens målgruppe og reklamefilmens målgruppe. Det er store forskjeller på tonen du bruker mot dine kollegaer og tonen brukt mot potensielle bedriftskunder eller personkunder. Ved å tydelig påpeke formål, målgruppe og produkt, kan du spare tid til viktigere ting. 

Hvilken type reklamefilm du velger å produsere avhenger veldig av disse 3 punktene, og gir produksjonsteamet klare rammer å jobbe innenfor. De er profesjonelle på sitt felt og har erfaringen til å kunne gi deg råd angående hvilken type reklamefilm som best dekker dine behov. Noen eksempler på dette er animasjonsvideo, videoscribe, live-action video, rekrutteringsvideo, etc. 

 

Hvem burde produsere din reklamefilm?

Det siste spørsmålet du burde tenke over er hvem som skal produsere din reklamefilm. Hva er viktig for deg? Og hvilket firma deler dine ambisjoner og tanker rundt reklamefilmen?

Noen ting som er verdt å vurdere i denne delen av prosessen er blant annet;

Pris – dette varierer veldig, og det er en utrolig viktig faktor. Mange firmaer der ute overpriser sine produkter fordi det er ytterst få ulike tilbud der ute. Husk å sammenligne ulike muligheter før du bestemmer deg.

Erfaring – erfaring er viktig. Det betyr ikke at nye talenter på markedet ikke er verdt en vurdering, men det er viktig at du selv avgjør om du er villig til å risikere en ny kandidat, eller om du helst jobber med et mer etablert firma.

Kundeportefølje – dette er kanskje den viktigste faktoren å vurdere. Å produsere en reklamefilm for din bedrift er et kreativt område. Det er derfor like mange ulike visjoner der ute som det er mennesker i bransjen. Bruk litt tid på å finne eksempler laget for andre bedrifter for å få en følelse av om deres stil passer deg.

Når du skal vurdere hvem som skal produsere din reklamefilm er det viktig å vurdere disse faktorene – men ikke overtenk. Det er også viktig å følge magefølelsen og kjenne litt på hvilken nettside som resonnerer med deg. Du kan alltid gi teamet de kriteriene og rammene du ønsker. Du trenger derfor ikke vær redd om du ikke finner et eksempel du faller pladask for.

Les mer om de ulike reklamefilm variantene her.